WSO
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
§ 47
Wewnątrzszkolny system oceniania na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 roku wprowadza się w Zespole Szkół Rolniczych w Bratoszewicach z dniem 13 września 2004 roku.
Obejmuje on:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych i informowanie o nich uczniów
i ich rodziców (opiekunów prawnych),
2) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie według skali i w formach przyjętych w szkole,
3) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,
4) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych i warunków ich poprawy,
5) promowanie uczniów
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej dla danego typu szkoły i zawodu oraz realizowanych programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
§ 48
Nauczyciele na początku każdego roku informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów):
1) o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen śródrocznych oraz rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
§ 49
Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
§50
1. Oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się wg następującej skali:
1) stopień celujący – 6 ;
2) stopień bardzo dobry – 5 ;
3) stopień dobry – 4 ;
4) stopień dostateczny – 3 ;
5) stopień dopuszczający – 2 ;
6) stopień niedostateczny – 1 ;
Nie dopuszcza się stawiania plusów + i minusów
2. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalone są w stopniach wg. następującej skali:
stopień celujący – 6,stopień bardzo dobry – 5, stopień dobry – 4, stopień dostateczny – 3, stopień dopuszczający – 2, stopień niedostateczny – 1.
3. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się wg. następującej skali:
1) wzorowe
2) bardzo dobre
3) dobre
4) poprawne
5) nieodpowiednie
6) naganne
§ 51
Wychowawca klasy informuje rodziców (prawnych opiekunów) o osiągnięciach ucznia:
a. na zebraniach klasowych
b. w indywidualnych rozmowach z rodzicami
c. w rozmowach telefonicznych
d. w korespondencji listowej lub elektronicznej.
§ 52
Obowiązkiem każdego nauczyciela jest ustalenie kryteriów wymagań edukacyjnych na poszczególne poziomy z prowadzonych zajęć i poinformowanie o nich uczniów i rodziców na początku roku szkolnego.
§ 53
1.Ocenianie poziomu wiadomości i umiejętności ucznia, ustalone zgodnie z przyjętymi kryteriami, powinno być dokonywane systematycznie w ciągu całego roku szkolnego w różnych formach, w warunkach zapewniających ich obiektywność.
2.Ustala się następujące formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych:
- ustne sprawdzanie wiadomości (zadawanie uczniom pytań w czasie lekcji wprowadzających nowy materiał i w czasie lekcji powtórzeniowych)
- prace klasowe w postaci wypracowań, dyktand, zadań
- sprawdziany pisemne z trzech ostatnich lekcji (kartkówki)
- testy osiągnięć szkolnych
- ocenianie wytworów pracy ucznia,projektów
- analiza notatek w zeszytach przedmiotowych
- ocena aktywności uczniów na lekcjach
- ocenianie prac domowych
3.Nauczyciele języka polskiego zobowiązani są do zrealizowania w każdym semestrze co najmniej dwóch prac klasowych (literackich).
4.Nauczyciele języków obcych są zobowiązani uwzględniać wśród ocen cząstkowych sprawdzanie osiągnięć ucznia w zakresie niżej podanych umiejętności:
- rozumienie tekstu słyszanego,
- rozumienie tekstu czytanego,
- sprawności językowo-gramatycznej,
- wypowiedzi na zadany temat,
Prace pisemne z przedmiotów zawodowych mogą mieć formę opisową jak i testową.
§ 54
1.Wciągu jednego tygodnia uczeń nie może mieć więcej niż dwie prace klasowe, a w ciągu jednego dnia nie więcej niż jedną. Kartkówkę (sprawdzian z trzech ostatnich lekcji) może mieć na każdej lekcji. Sprawdzian obejmujący większy zakres materiału (powyżej trzech tematów) powinien być zapowiedziany z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i zapisany
w dzienniku lekcyjnym.
2.Sprawdzone prace pisemne wraz z uzasadnieniem wystawionej oceny uczeń powinien otrzymać do wglądu w ciągu dwóch tygodni od daty pisania pracy, kartkówkę w ciągu 10 dni.
3.Nauczyciel powinien przechowywać prace klasowe uczniów do końca roku szkolnego i na wniosek ucznia lub jego rodziców udostępniać je.
4. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców, na ich wniosek nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
§ 55
Wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie ustala się wg. następujących kryteriów:
1) stopień CELUJĄCY otrzymuje uczeń ,który:
a) posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania lub
c) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym), albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia
2) stopień BARDZO DOBRY otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie
b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy praktyczne i teoretyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach
3) stopień DOBRY otrzymuje uczeń, który:
a) opanował w pełni wiadomości i umiejętności określone podstawą programową
b) poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie zadania praktyczne
i teoretyczne
4) stopień DOSTATECZNY otrzymuje uczeń, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności określone podstawą programową na poziomie nie
przekraczającym wymagań zawartych w minimum programowym
b) rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności
5) stopień DOPUSZCZAJĄCY otrzymuje uczeń, który:
a) ma braki w opanowaniu podstawy programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia wiedzy umożliwiającej dalszą naukę
b) rowiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności
6) stopień NIEDOSTATECZNY otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych minimum programowym
w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu
b) nie jest w stanie wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności.
Przy ocenach pozytywnych uczeń nie musi spełniać jednocześnie wszystkich kryteriów uzyskania określonej oceny, wystarcza że spełnia większość z nich.
§ 56
Ustala się minimalną ilość ocen z przedmiotu w semestrze w następujący sposób:
a) przy wymiarze 1 godziny w tygodniu – 3 oceny cząstkowe,
b) przy wymiarze 2 godzin w tygodniu - 4 oceny cząstkowe,
c) przy wymiarze 3 i więcej godzin w tygodniu –5 cen cząstkowych.
§ 57
1. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie opinii publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej (w tym poradni specjalistycznej) dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
2. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 58
1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii. W dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony”.
2.Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z nauki drugiego języka obcego :
a. na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej albo
niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej (w tym poradni specjalistycznej) zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dyslekcją rozwojową ,
b. w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania może zwolnić ucznia na podstawie tego orzeczenia,
c. w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”
d.zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
§ 59
1.Rok szkolny dzieli się na dwa semestry o równej ilości tygodni. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się w ostatnim tygodniu semestru I ,roczną w ostatnim tygodniu przed zakończeniem roku szkolnego w danej klasie.
2. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu:
a) osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych według następującej skali ocen: ceujący-6, bardzo dobry-5, dobry-4, dostateczny-3, dopuszczający-2, niedostateczny-1
b) zachowania ucznia według następującej skali ocen : wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
3. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu w danym roku szkolnym:
a) osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych według następującej skali ocen: celujący-6, bardzo dobry-5, dobry-4, dostateczny-3, dopuszczający-2, niedostateczny-1
c) zachowania ucznia według następującej skali ocen : wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
§ 60
Przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawca klasy informują ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania w następujących terminach i formie:
a) w przypadku przewidywanych ocen niedostatecznych i oceny nagannej z zachowania na 21 dni przed planowaną radą klasyfikacyjną,
b) w przypadku pozostałych ocen z przedmiotów i zachowania na 14 dni przed planowaną radą klasyfikacyjną,
c) pisemna informacja o przewidywanych ocenach niedostatecznych jest przekazywana rodzicom (prawnym opiekunom) za pośrednictwem poszczególnych uczniów lub na zebraniu rodziców,
d) rodzice (prawni opiekunowie) potwierdzają podpisem w dzienniku lekcyjnym lub na zawiadomieniu pisemnym informację o grożących uczniowi ocenach niedostatecznych.
§ 61
1.Uczeń może ubiegać się o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny z zajęć edukacyjnych po spełnieniu następujących warunków:
a) złożenie wniosku na piśmie wraz z uzasadnieniem do dyrektora szkoły w ciągu trzech dni od poinformowania uczniów o przewidywanych ocenach,
b) wniosek powinien zawierać informację o jaką ocenę ubiega się uczeń,
c) dopuszcza się podwyższenie oceny o jeden stopień,
d) warunkami koniecznymi do skorzystania z możliwości ubiegania się o podwyższenie oceny są:
- nie posiadanie godzin nieusprawiedliwionych z przedmiotu
- przynajmniej połowa ocen cząstkowych jest taka sama lub wyższa od oceny o jaką się ubiega
- wszystkie sprawdziany pisemne są ocenione pozytywnie (w tym ewentualnie poprawione)
- uzyskanie na pierwszy semestr przynajmniej takiej oceny o jaką się ubiega
W przypadku nie spełnienia wymogów formalnych wniosek nie jest rozpatrywany.
2. W przypadku spełnienia powyższych warunków nauczyciel wyznacza termin sprawdzianu pisemnego lub praktycznego, który obejmuje materiał programowy, za który wystawiana jest ocena.
3.Stopień trudności zadań powinien odpowiadać kryteriom oceny o jaką ubiega się uczeń.
4. Sprawdzian jest przeprowadzany nie później niż na trzy dni przed planowanym terminem rocznego klasyfikacyjnego posiedzenia Rady Pedagogicznej.
§62
1. Uczeń może ubiegać się o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny zachowania po spełnieniu następujących warunków:
a) nie posiada nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach oraz nagany wychowawcy lub dyrektora szkoły
b) wniosek wraz z uzasadnieniem,o podwyższenie oceny musi być złożony do dyrektora szkoły na piśmie, z określeniem oceny, o którą ubiega się uczeń w ciągu trzech dni od poinformowania o przewidywanych rocznych ocenach zachowania,
c)ocena zachowania może być podwyższona o jeden stopień.
W przypadku nie spełnienia wymogów formalnych wniosek nie jest rozpatrywany.
2.W przypadku ucznia, który spełnia powyższe warunki dyrektor szkoły powołuje komisję w skład, której wchodzą:
a)wychowawca klasy,
b)3 przedstawicieli samorządu klasowego,
c)2 nauczycieli uczących w danej klasie,
d)przedstawiciel kierownictwa szkoły.
3.Komisja analizuje sytuację ucznia i poprzez głosowanie podejmuje odpowiednią decyzję. Pozytywny wynik głosowania (zwykła większość głosów) upoważnia wychowawcę do podwyższenia rocznej oceny zachowania.
4.Z posiedzenia komisji sporządzany jest protokół.
5.Posiedzenie komisji przeprowadza się nie później niż na trzy dni przed planowanym terminem rocznego klasyfikacyjnego posiedzenia Rady Pedagogicznej.
§ 63
1.Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenionego ucznia.
2.Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy wyższej ani na ukończenie szkoły.
3.Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z praktyk zawodowych prowadzonych w zakładach pracy ustala komisja złożona z nauczycieli przedmiotów zawodowych teoretycznych i praktycznych lub kierownik praktycznej nauki zawodu.
4.Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
§ 64
§39. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7)okazywanie szacunku innym osobom.
§ 65
1.Szczegółowe kryteria oceny zachowania ustala się następująco:
OCENĘ WZOROWĄ- otrzymuje uczeń, który:
1) wyróżnia się wzorowym stosunkiem do obowiązków szkolnych;
2) przestrzega wszystkich zasad regulaminu szkolnego (brak godzin nieusprawiedliwionych i uwag);
3) wzorowo zachowuje się w szkole i poza nią , świadomie nie naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo;
4) cechuje go nienaganna kultura osobista w zachowaniu, ubiorze i słowie;
5) jest rzetelny, zdyscyplinowany, odpowiedzialny, uczciwy, prawdomówny, godny zaufania, koleżeński, chętny do pomocy, życzliwy, wrażliwy, tolerancyjny, szanuje innych, nie jest obojętny na zło;
6) nie ulega nałogom i w sposób otwarty im się przeciwstawia,
Ponadto spełnia przynajmniej jeden z następujący warunków:
1) jest zaangażowany w życie klasy i szkoły;
2) chętnie reprezentuje szkołę na olimpiadach, konkursach, zawodach, uroczystościach pozaszkolnych;
3) jest zaangażowany w życie środowiska lokalnego
OCENĘ BARDZO DOBRĄ- otrzymuje uczeń, który:
1) bardzo dobrze wywiązuje się z obowiązków szkolnych;
2) jego zachowanie na zajęciach szkolnych i poza szkołą nie budzi zastrzeżeń;
3) przestrzega postanowień regulaminu szkolnego (brak godzin nieusprawiedliwionych i uwag);
4) wyróżnia się kulturą osobistą, właściwą postawą wobec nauczycieli, pracowników szkoły, kolegów;
5) chętnie angażuje się w życie klasy wykazując inicjatywę i postawę twórczą;
6) jest zdyscyplinowany, odpowiedzialny, uczciwy, prawdomówny, godny zaufania, koleżeński, chętny do pomocy, życzliwy, wrażliwy, szanuje innych, nie jest obojętny na zło.
Ponadto spełnia przynajmniej jeden z następujących warunków:
1) jest zaangażowany w życie szkoły;
2) chętnie reprezentuje szkołę na olimpiadach, konkursach, zawodach, uroczystościach pozaszkolnych;
3) jest zaangażowany w życie środowiska lokalnego
OCENĘ DOBRĄ- otrzymuje uczeń, który spełnia 5 z poniżej wymienionych warunków:
1)dobrze wywiązuje się z obowiązków szkolnych;
2) przestrzega postanowień regulaminu szkolnego (ma do 10 godzin nieusprawiedliwionych);
3)dobrze zachowuje się na zajęciach szkolnych i poza szkołą;
4) na miarę swoich możliwości angażuje się w życie klasy i szkoły;
5) jest uczciwy, koleżeński, nie odmawia pomocy innym, nie jest obojętny na zło;
6) nie sprawia kłopotów wychowawczych, nie prowokuje konfliktów, nie wagaruje, nie ulega nałogom.
OCENĘ POPORAWNĄ – otrzymuje uczeń, który spełnia 5 z poniżej wymienionych warunków:
1) wypełnia podstawowe obowiązki szkolne;
2) na ogół dobrze wywiązuje się ze swoich zadań, wykazując jednak pewne skłonności do ich lekceważenia (ma do 20 godzin nieusprawiedliwionych nieobecności, spóźnienia, oraz uwagi wskazujące na lekceważenie obowiązków szkolnych i poleceń nauczycieli);
3) bierze udział w życiu klasy i szkoły, chociaż wymaga kontroli;
4) wobec nauczycieli i personelu szkolnego, koleżanek i kolegów zachowuje się poprawnie;
5) wykazuje często obojętny stosunek do problemów innych i tego, co się dzieje w jego środowisku;
6) reaguje poprawnie na uwagi wychowawcy i nauczycieli.
OCENĘ NIEODPOWIEDNIĄ – otrzymuje uczeń , który:
1) wykazuje lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych;
2) łamie ustalone zasady regulaminu szkolnego (ma ponad 20 godzin nieusprawiedliwionych nieobecności, spóźnienia, oraz uwagi wskazujące na lekceważenie obowiązków szkolnych i poleceń nauczycieli);
3) nie przejawia jakiegokolwiek zainteresowania sprawami klasy i szkoły;
4) charakteryzuje się brakiem podstawowych zasad kultury w relacji z innymi;
5) wykazuje brak szacunku dla zdrowia własnego i innych;
6) jest arogancki, agresywny.
OCENĘ NAGANNĄ –otrzymuje uczeń który:
1) rażąco narusza postanowienia regulaminu szkolnego (nagminnie opuszcza zajęcia szkolne , ma liczne spóźnienia, różne uwagi wskazujące na lekceważenie przez ucznia obowiązków szkolnych i poleceń nauczycieli);
2) niewłaściwie zachowuje się wobec nauczycieli, personelu szkoły, koleżanek i kolegów, jest arogancki, wulgarny, stosuje przemoc;
3) jego zachowanie na zajęciach szkolnych i poza szkołą budzi poważne zastrzeżenia, zagraża zdrowiu i życiu innych i działa demoralizująco na otoczenie;
4) stosowane środki wychowawcze nie odnoszą żadnego skutku;
5) wchodzi w konflikt z prawem.
2. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
§ 66
1.Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na dany przedmiot w szkolnym planie nauczania.
2.Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3.Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny (kierując się indywidualną sytuacją ucznia).
4.Egzamin klasyfikacyjny zdaje też uczeń:
1) realizujący indywidualny program lub tok nauki,
2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą –nie obejmuje plastyki, muzyki, wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
5.Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem egzaminu klasyfikacyjnego z wychowania fizycznego, plastyki, muzyki, techniki, technologii informacyjnej, który ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
6.Uczeń nie klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów nauczania po I semestrze pozostaje uczniem tej samej klasy i stara się odrobić zaległości programowe w semestrze II, zdając egzamin klasyfikacyjny na ocenę pozytywną.Egzamin klasyfikacyjny wyznacza się również uczniowi ubiegającemu się o przyjęcie do klasy danego typu szkoły, w przypadku zmiany typu szkoły lub profilu klasy. Dyrektor może zwolnić ucznia z obowiązku składania egzaminów klasyfikacyjnych z tych zajęć obowiązkowych, w których nie ma różnic programowych, a z których uczeń otrzymał na świadectwie szkolnym oceny co najmniej dopuszczające. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).Egzamim klasyfikacyjny przeprowadza się w terminie 1 miesiąca od daty klasyfikacji śródrocznej i rocznej.
§ 67
1.Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
2.Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, któremu dyrektor szkoły zezwolił na spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą przeprowadza komisja powołana przez dyrektora w skład, której wchodzą:
1)dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne kierownicze stanowisko jako przewodniczący komisji;
2)nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
3.Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1)imiona i nazwiska nauczycieli, a w przypadku egzaminu wymienionego w pkt. 2 – skład komisji;
2) termin egzaminu klasyfikacyjnego;
3) zadania ( ćwiczenia) egzaminacyjne;
4) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
4. Dla ucznia nieklasyfikowanego z zajęć praktycznych z powodu usprawiedliwionej nieobecności, szkoła organizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania i ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć praktycznych.
5. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny wpisuje się „nieklasyfikowany”.
§ 68
Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna , z zastrzeżeniem:
1) niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego przy jednej ( ewentualnie dwóch w wyjątkowej sytuacji i po uzyskaniu zgody rady pedagogicznej) ocenie niedostatecznej,
2)w przypadku stwierdzenia, że zostały one ustalone niezgodnie z przepisami prawa, po zgłoszeniu zastrzeżeń przez ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych).
§ 69
1.Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą zgłosić do dyrektora szkoły zastrzeżenia, w formie pisemnego odwołania, jeżeli uznają że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.